tweede week chuck village - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Eline Baijens - WaarBenJij.nu tweede week chuck village - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Eline Baijens - WaarBenJij.nu

tweede week chuck village

Door: eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

26 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Soo-a s' day (hallo)

Week 2 in chuck village,

Na onze tuktuk rit van een uur kwamen we na een kleine vakantie weer aan in ons huisje in chuck. Ook leon de andere vrijwilliger was weer van de partij en twee uur later arriveerde ook de andere twee vrijwilligers die hier al eerder gezeten hadden. doordat de middaglesniet doorging, gingen we een rondje fietsen. We hoorde veel muziek bij de pagode waar een feestje bleek te zijn. Omdat het er gezellig uitzag en we verder weinig te doen hadden hebben we ons hierbij aangesloten. Het was erg leuk om een keer bij een traditioneel cambodjaans feest te zijn. het eerste kwartier keken de mensen ons aan alsof ze nog nooit vijf blanken bij elkaar hadden gezien, maar al snel raakte ze gewend en werden we weer vol gestrooid met babypoeder. Daarna werden we door driemeisjes meegenomen omdat we mee rond de boom moesten dansen. Er kwamen steeds meer mensen bij dansen en iedereen was zo bij, dat was echt leuk. Daarna kwam de traditie om de boeddha's te wassen. Ook dit was een erg blije bedoeling. het was heel grappig om een keer bij zo'n cultureel feestje te zijn.

'S avonds hebben we onze eerste echte twee lessen meegevolgd. De ene les leerde de kinderen de kleuren in het engels en bij de andere les deden we een dictee. Michelle en ik hebben vooral nog meegekeken en geobserveerd.

De volgende dag begonnen we met de prepair. Dit doen we iedere ochtend om 8 uur. Dit duurt ongeveer een uurtje en dan rusten we weer wat uit. 'S middags is er dan weer een les van 11.00-12.00 maar die ging ook vandaag niet door omdat er niet genoeg leerlingen waren. Wel zijn we even langs het meisje met de dwarslaesie gefietst. Normaal is het de bedoeling dat we dienaar de middagles rijden met de rolstoel, maar die ging vandaag niet door. Het was mijn eerste ontmoeting met haar en ze leek een super dankbaar en vrolijk kind, net zoals haar moeder. Die vond het toch zo mooi hoe blank is was en ze moest de hele tijd aan mn arm voelen en aan mn buik zitten en zei dan in hrt cambodjaans:' mooie vrouw'.

Omdat we niet veel te doen hadden door de lesuitval hebben we lekker wat pancakes gebakken en spelletjes gespeeld en gelezen. Om 5 uur stonden we weer bij het schooltje klaar voor de avondles tot 7 uur. Daarna is het koken en eten en dan liggen we al om half 9 in bed.
De volgende dag was er weer prepair en 'S middags wel les. Ik benmet een teacher nasr een ander dorpje gegaan om les te geven. Deze les ging over de body en ik heb best een groot deel van de les zelf gegeven en afgesloten met het spelletje hangman. Het was leuk om dit te geven aan een klein beginnersklasje. 'S avonds heb ik in de les ook een aandeel gehad en de teacher wat meegeholpen wanneer er in groepjes gewerkt werd.
Het was een leuke week en ik heb al weer heel wat nieuwe dingen gezien en mee gemaakt. Ook zijn we door een teacher uitgenodigd om in mei bij zijn bruiloft te zijn. Een echte cambodjaanse bruiloft bijwonen!! Hoe tof is dat!! ik kijk er nu al naar uit.

Nadat we vanochtend mee hebben geholpen met het maken van de toetsen , zijn we weer met de tuktuk teruggebracht naar de stad. ik maar denken dat ik zo bruin was geworden, bleek het allemaal maar modder te zijn waardoor ik al mijn bruinheid weg zag spoelen door het douchputje. Nu lekker bijkomen en aan het zwembad liggen. Oh, ook wij vieren vandaag koningsdag met wat nederlanders hier in de stad, dus Willem, ookal zitten we aan de andere kant van de wereld, we zijn je echt niet vergeten en zullen er eentje op je drinken!

tot volgense week!

• 26 April 2014 - 09:12

Marleen:

Klinkt super vet allemaal! Geniet er van! Xxx

• 27 April 2014 - 21:30

Liesbeth:

Super hoor. Leuk dat je nu eindelijk zelf les mag geven en wat zijn de mensen lief daar. Heel leuk. Fijne nieuwe week en grtjs

• 29 April 2014 - 17:00

Juliette:

Wat een leuke belevenissen. Geniet ervan.